maandag 3 februari 2014

Februari......

De tijd vliegt...inmiddels alweer februari en behalve dat het 'snachts licht vriest hebben we nog steeds geen echte winter. Eigenlijk vind ik dat wel lekker zo, maar hoorde wel dat daardoor meer slakken overleven die het ons straks moeilijk gaan maken in de moestuin.....

Langzaam aan kunnen we nu de zaaischema's tevoorschijn halen, ik probeer altijd volgens de kosmosagenda te zaaien, deze houdt rekening met de maanstanden om zo op gunstige dagen met bepaalde gewassen te werken. Je hebt dus vruchtdagen, worteldagen, bloemdagen en bladdagen. Deze dagen probeer ik aan te houden om het juiste gewas op de juiste dag te zaaien, men beweert dat je hierdoor sterker gewas krijgt en betere resultaten.
De zomerprei is inmiddels gezaaid en gekiemd en ook radijs staat inmiddels in de muurkas, het begin is gemaakt!

de eerste zaaisels staan in de kas.

de zomerprei

Ook de knoflook die ik in november plantte doet het prima.

knoflook

Ja...en dan was ik jarig...natuurlijk nu ik een volkstuin heb, heb ik veel dingen voor tuinieren gevraagd en gekregen. Erg blij ben ik met het moestuinboek van Wim Lybaert, de hark/schoffel, de bollenpoter, de zaden enz.



5 opmerkingen:

  1. Alsnog van harte gefeliciteerd! De tabbladen zijn heel praktisch. Ik ga eens kijken of ik het ook voor elkaar krijg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog gefeliciteerd met je verjaardag. Ken je de boeken van Alma Huisken? Die zijn ook om te smullen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ze eens gegoogled, lijken me wel wat ja, thx voor de tip!

      Verwijderen
  3. Gelukkige verjaardag!!! Ik heb de groenten- en fruitencyclopedie, heb je dan nog wat aan het boek van Wim Lybaert??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het boek van Guy is veel beter en leerzaam, makkelijk alles op te zoeken, het boek van Wim is grappig en leuk om te lezen, maar lastig op te zoeken omdat hij alles per maand beschrijft. Prima om erbij te hebben.

      Verwijderen