zaterdag 8 augustus 2015

Meer boontjes, tomaten en kwartels....

Het oogsten gaat maar door, bovenaan kun je bij het tabblad oogst 2015 zien wat ik inmiddels geoogst heb, op dit moment vooral courgettes, tomaten, boontjes in allerlei soorten en de eerste suikermais is klaar, jammie!

 
suikermais

De suikermais is heerlijk als je deze jong oogst, en meteen thuis verwerkt, zodat de suikers niet omzetten in zetmeel. Dus snel gekookt en in de vriezer gedaan, zoooo lekker!

Tomaten blijven ook dagelijks komen, hoewel op de tuin de tomatenziekte veel schade aan heeft gericht kan ik er nog wel wat oogsten en thuis staan er natuurlijk ook nog. Van de week heb ik heerlijke ketchup gemaakt volgens recept van Dirk:(https://docs.google.com/document/d/1SxYjANa-hD7I-xiKlFuhHKwCkjwiONLa6LAUJIs81d8/pub),
en er zitten al wat liters soep in de vriezer. Volgend jaar eens kijken of ik wat meer saustomaten kan zetten, en in totaal wat minder planten, deze 53 planten waren toch wat veel :)
hieronder een deel van de oogst.....




Dan ook elke dag boontjes oogsten, snijbonen, spekbonen, boterboontjes, paarse boontjes, gespikkelde enz. De spekbonen zijn wel echt de lekkerste zeg!! Zo mals.



Dan nog even een update van de kwartels: ze doen het prima, leggen goede en slechte eitjes, ongeveer 50/50 , met slechte eitjes bedoel ik eitjes met een poreuze schaal en windeieren, maar ze zijn nog jong, misschien ligt het daaraan, ze krijgen prima voer, eten ook goed en krijgen voldoende grit en maagkiezel.



 
 
De lichtste kleur kwartel is wat opdringerig en duwt haar borst vooruit tegen mijn arm en pikt me dan...dus die heet Terror, dan lijken de twee andere erg op elkaar maar de ene is iets roder van kleur, dus die heet Rooie.... voor de 3e ben ik nog zoekende :)
dus wordt vervolgd.......
 

1 opmerking:

  1. Mooie oogst hoor , hier komen de tomaten pas goed op gang, allemaal groentjes tot nu toe...k heb wat blad gesnoeid...zien of dat helpt.

    k ben verliefd op je kwarteltjes :)

    BeantwoordenVerwijderen