maandag 12 oktober 2015

Pompoenentijd !

Ja het is nu echt tijd voor de pompoenen, alles is geoogst en ligt in de muurkas. Dit jaar had ik bij een facebook wedstrijd  4 soorten pompoenzaden gewonnen van http://www.vanderplanckewinkel.nl. Van deze soorten elk 1 plant gezet en kijk eens wat een mooie opbrengst!!

 
 
10 oranje Fictor pompoenen (de kleintjes niet meegeteld), 4 mooie Butternuts, 5 Mini Musk en 10 Spaghetti pompoenen. De Spaghetti pompoen viel me wat tegen, maar die ga ik nog eens op een andere manier klaarmaken. De Fictor is een geweldig soort, 10 aan 1 plant en mooi formaat ook. De Mini Musk moet ik nog proeven, maar kwam wat laat op gang, dus nog een aantal kleine onvolgroeide pompoentjes waren te laat om nog wat te worden. Ze zouden ook rond de 4 kilo moeten wegen....nou deze zijn echt kleiner, de zwaarste woog bij mij 2 kilo. (en vind ik eigenlijk ook groot genoeg)

De eerste pompoensoep is al gemaakt, met het recept van Rens Kroes, heerlijk met oa. courgette, cayenne, laos en gember .  http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=586309


Nu nog wat andere recepten uitproberen, zoals met kokosmelk,  http://www.dagboekvaneenchef.nl/pompoen-kokossoep/

Dan wil ik ook eindelijk eens een zoete pompoentaart maken, pumpkin pie.... daar ga ik het recept van Marleen voor gebruiken http://etenuitdevolkstuin.nl/2014/09/30/pompoentaart-recept/

Tja en op de tuin wordt het nu rustig, er staan nog wat wintergroenten, zoals boerenkool, winterpeen, pastinaak en prei.
langzaam komen er heuveltjes met snoeiafval die mogen composteren en die in het voorjaar weer ondergespit kunnen worden.......




9 opmerkingen:

  1. Prachtige oogst... Ik heb ook veel spaghettipompoenen en ook hier niet echt zeker of ze volgend jaar terug komen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geweldige oogst! Bij mij viel de oogst wat tegen maar heb wel voor het eerst 2 butternuts kunnen oogsten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. de Butternuts zijn erg lekker en vooral ook makkelijk schoon te maken :)

      Verwijderen
  3. Wat een mooie, zwarte pompoenen! Goede oogst, zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. die "zwarte" pompoenen zijn mat groen, en rijpen als het goed is af naar oranje/oker :)

      Verwijderen
  4. Leuk al die pompoenen. Ik heb voor het eerst spaghetti-pompoenen en vind de smaak nogal flets.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie pompoenen! Welke pompoen was uiteindelijk jouw favoriet?

    Gr Thom (Groeifactor.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De spaghetti pompoen is een verrijking voor je maaltijden. Zie pinterest voor de verschillene bereidingsmogelijkheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De spaghetti pompoen halveren, zaden eruit en 45 min. op de kop gaar stoven in de oven op 200 graden. Je favoriete vulling maken die je ook bij echte spaghetti zou kunnen gebruiken, gehakt braden, diverse groentes en champions erbij garen, binden met tomatenpuree peper en zout. De vulling die je in de omgedraaide pompoen, strooi er geraspte oude kaas over en dan nog 20 min. terug in de oven. Super lekker!

    groetjes, Carola

    BeantwoordenVerwijderen